Uwaga!
Trwa aktualizacja i konserwacja serwisu

Remonty Odrzańskiej Magistrali Kolejowej

dodano: 2012-07-31 22:09:07, autor: Redakcja, źródło: Informacja własna

Katastrofalny stan Odrzańskiej Magistrali Kolejowej czyli linii nr 273 spowodował konieczność przeprowadzenia prac remontowych. PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji w Poznaniu ogłosiło 2 przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych.



Jeden przetarg ogłoszony 7.06.2012 dotyczy toru nr 2 na odcinku Zielona Góra – Czerwieńsk od km 154,901 do km 165,722. Obecnie na tym szlaku prędkość pociągów jest ograniczona do 30 km/h z uwagi na katastrofalny stan torowiska. Po zakończeniu prac remontowych dopuszczalna prędkość zostanie podniesiona do 100 km/h, co da skrócenie czasu przejazdu pociągów o 12 minut, wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa. Planuje się zastąpienie szyn z lat 80 tych osadzonych na drewnianych podkładach bezstykowym torem na przytwierdzeniu sprężystym osadzonym na strunobetonowych podkładach. Oprócz prac związanych z torowiskiem planuje się także oczyszczenie i uzupełnienie podsypki, na przejazdach kolejowych jej całkowitą wymianę. W Przylepie powstanie nowy peron w miejscu starego, dojdzie także do wymiany rozjazdu do toru 2a prowadzącego do kozła oporowego. Planuje się także wymianę zużytych elementów sieci trakcyjnej, prace odwodnieniowe. Szczegóły prac, jakie zostaną wykonane będą wynikały z dokumentacji projektowej. Prace mają być przeprowadzone jeszcze w tym roku i zakończyć się najpóźniej do 30 listopada 2012. Na koniec warto dodać, że tor nr 1 był remontowany jesienią 2009 roku.

Drugi przetarg ogłoszony 28 lipca 2012 roku dotyczy toru nr 1 na odcinku Nowa Sól – Niedoradz od km 129,776 do km 139,073. Tutaj również zaplanowano przetarg w systemie zaprojektuj i buduj. Planuje się przywrócenie prędkości z istniejących 30 km/h do 120 km/h, co przyczyni się do skrócenia czasu jazdy o 11 minut. Planuje się wymianę ponad 9 km szyn i podkładów, drewniane zostaną zastąpione strunobetonowymi na przytwierdzeniach sprężystych. Szyny zostaną zgrzane w tor bezstykowy. Oprócz tego planuje się wymianę rozjazdu nr 3 na stacji Nowa Sól, 2, 3, 11, 24, 27, 101 na stacji Niedoradz, wybudowanie rozjazdu nr 38 na stacji Nowa Sól. Oprócz wymiany torowiska planuje się oczyszczenie i wymianę podsypki, prace drenażowe, zburzenie istniejących peronów nr 1 na stacjach Nowa Sól i Niedoradz oraz budowę w ich miejsce nowych wyposażonych w urządzenia tzw. małej architektury. Planuje się także prace na obiektach inżynieryjnych (mostach i przepustach)wg. SIWZU:
•km 130,133 przepust - rów mokry. Płyta Żelbetowa z szynami wewnątrz na przyczółkach ceglanych. Ścianki czołowe ceglane. Ubytki materiału
ścian czołowych i przyczółków na wlocie i wylocie. Zacieki na przyczółkach. Skorodowane dźwigary konstrukcji nośnej. Brak schodów. Przez przepust przebiega rurociąg.
•km 130,661 przejście pod torami na stacji Nowa Sól - blachownica stalowa, przęsła podtorowe z blachownic nitowanych z blachami nieckowymi. Jedno wejście od strony budynku stacyjnego, wyjścia w dwóch kierunkach na peron, brak wind i pochylni.
W projektowaniu uwzględnić:
- konstrukcję toru na tunelu, odprowadzenie wody z torowiska, odwodnienie tunelu.
•km 132,046 most nad rzeką Czarna Struga - blachownica nitowana stal, na Żelbetowych przyczółkach z ukośnymi skrzydełkami. Na obiekcie balustrady stalowe z kątowników. Korozja na powierzchni dźwigarów. Rozległe zacieki na przyczółkach.
W projektowaniu uwzględnić:
- wymianę mostownic, zabezpieczenie antykorozyjne górnej półki konstrukcji pod mostownicami, podwyższyć i wzmocnić ścianki Żwirowe i skrzydła przyczółków, Oczyścić nisze podłożyskowe, wykonać niezbędne wyprawki, wymienić blachy przeciwpożarowe oraz dylinę na stalową, także na międzytorzu, pobudować nowe koryto kablowe.
•km 133,377 przepust - rów suchy rura Żeliwno betonowa. Uszkodzenia i
zarysowania ścian czołowych oraz betonowych przypór. Powierzchniowa
korozja rur Żeliwnych. Brak balustrad, brak schodów.
•km 134,208 most nad rzeką Czarną Stróżką - płyta z dźwigarów murowanych ceglanych obetonowanych z ukośnymi skrzydełkami. Ubytki materiału, znaczne pęknięcia oraz zarysowania ścian czołowych i skrzydeł. Lokalne zacieki. Skorodowane dźwigary konstrukcji nośnej. Brak balustrad, brak schodów skarpowych.
W projektowaniu uwzględnić:
- w celu uzyskania skrajni poziomej wyburzyć parapet betonowy, pobudować nowy z poręczami,
- dostosować skrzydła przez ich podwyższenie, wykonać izolację płyty oraz wykonać reprofilację płyty.
•km 134,712 przepust - rów suchy, płyta, lokalne ubytki spoin przyczółków, pęknięcia kamiennych płyt, lokalne zacieki. Brak balustrady, brak schodów.
W projektowaniu uwzględnić:
- wymianę płyt kamiennych na płytę Żelbetową na istniejących przyczółkach, izolację płyty oraz pobudowanie poręczy.
•km 135,386 most nad rzeką Śląska Ochla - stalowa blachownica nitowana, wysokość konstrukcyjna 1,15m, przyczółki betonowe z licznymi ubytkami, balustrada stalowa, brak schodów skarpowych.
W projektowaniu uwzględnić:
- wymianę mostownic, zabezpieczenie antykorozyjne górnej półki konstrukcji pod mostownicami, podwyższyć i wzmocnić ścianki Żwirowe i skrzydła przyczółków, Oczyścić nisze podłożyskowe, wykonać niezbędne wyprawki, wymienić blachy przeciwpożarowe oraz dylinę na stalową, także na międzytorzu, wykonać reprofilację ciosów podłożyskowych.
•km 136,198 most - rów suchy, przęsło z dźwigarów stalowych
obetonowanych, pęknięte parapety i ścianki ograniczające koryto balastowe, przyczółki ceglane z licznymi ubytkami materiału, brak balustrad i schodów.
W projektowaniu uwzględnić:
- w celu uzyskania skrajni poziomej należy wyburzyć istniejący parapet i wykonstruować nowy wraz z poręczami, pobudować skrzydła, wykonać izolację oraz reprofilację płyty.
•km 136,473 przepust - rów suchy, przęsło z dźwigarów stalowych
obetonowanych, przyczółki ceglane z licznymi ubytkami materiału- obrzutka z zaprawy cementowej, brak balustrad i schodów.
W projektowaniu uwzględnić:
- W celu uzyskania skrajni poziomej wyburzyć istniejący parapet, wykonać nowy z poręczami, przebudować skrzydła obiektu, wykonać izolację oraz reprofilację płyty.
•km 139,062 przepust - rów suchy, rura betonowa o 0,6 m, głowice - ściany betonowo ceglane, brak balustrad i schodów.
•km 139,062 przepust - z rur betonowych; 0,6/0,6/11,05 m. oprócz tego prace przy wymianie zużytych elementów sieci trakcyjnej. Termin realizacji zamówienia do 30 listopada 2012.

Powróciły bezpośrednie połączenia z Wrocławiem

dodano: 2024-03-11 20:16:40, autor: Redakcja, źródło: Informacja własna

10 marca 2024 weszła w życie 1 korekta rozkładu jazdy 2023/2024. W ramach zmian rozkładowych powróciły bezpośrednie pociągi z Zielonej Góry do Wrocławia.



Przeczytaj więcej...

Śmiertelne potrącenie

dodano: 2023-12-28 18:53:43, autor: Redakcja, źródło: Informacja własna

Dzisiaj tj. 28 grudnia 2023 r. na wysokości ul. Chemicznej pociąg towarowy jadący w kierunku Zielonej Góry śmiertelnie potrącił około 50 letnią kobietę.



Przeczytaj więcej...

Kolejowe dwa światy

dodano: 2023-12-17 22:04:38, autor: Redakcja, źródło: Informacja własna

10 grudnia 2023 wszedł w życie rozkład jazdy na sezon 2023/2024. Jak już wcześniej informowaliśmy z rozkładu zniknęły bezpośrednie połączenia regio do Wrocławia Głównego.



Przeczytaj więcej...

Nowy rozkład jazdy

dodano: 2023-12-11 12:57:32, autor: Redakcja, źródło: Informacja własna

10 grudnia 2023 wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów na sezon 2023/2024. Dla podróżnych z Zielonej Góry wprowadził on niekorzystne zmiany.



Przeczytaj więcej...