Uwaga!
Trwa aktualizacja i konserwacja serwisu

Beuchelt i Zastal

Zanim jednak doszło do powstania firmy Beuchelta i jego następcy - Zastalu na terenie tego sporych rozmiarów kompleksu mieściła się filia Dolnośląskich Zakładów Budowy Maszyn (Niederschleisischen Maschinenbau AG, vormals Conrad Schiedt) ze Zgorzelca. Po jej upadku zaczęła w tym miejscu funkcjonować firma pod nazwą Beuchelt & Co. (pełna nazwa: Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt; Fabryka Mostów, Konstrukcji Stalowych i Wagonów Beuchelt. Przedsiębiorstwo to zostało założone w 1876 roku w Zielonej Górze przez Georga Beuchelta i Alberta Ribbecka i zajmowało się ono produkują stalowych elementów (mostów, wiat dworcowych, hal sportowych lub targowych) oraz taboru kolejowego. Informacje na temat założyciela fabryki można znaleźć tutaj.


Omnibus produkcji zakładów Beuchelta stanowił zalążek zielonogórskiej komunikacji miejskiej


Wagony produkcji Beuchelta służące w kolejce Szprotawa - Zielona Góra


W dziedzinie kolejowej przedsiębiorstwo miało na koncie budowy mostów kolejowych np. nad Wartą w Gorzowie Wielkopolskim, nad Odrą niedaleko wsi Stany, hali dworca głównego we Wrocławiu, budowę zadaszenia Berlińskiego dworca ZOO oraz wiele innych. Firma uczestniczyła w budowie linii kolejowej Bagdad - Damaszek. Od 1886 roku rozszerzono asortyment produkowanych wyrobów o wagony zarówno towarowe jak i pasażerskie. Firma znajdowała odbiorców nie tylko na terenie Niemiec ale również poza granicami m.in. w Austrii, Danii, Brazylii etc. Beuchelt stał się jednym z największych producentów wagonów. Na lokalnym rynku wagony z firmy kursowały na kolejce z Zielonej Góry do Szprotawy. Oprócz produkcji na potrzeby kolejowe Beuchelt ma na koncie budowę mostów drogowych (np. Grunwaldzki we Wrocławiu, nad Odrą w Cigacicach, Krośnie Odrzańskim, Głogowie, Nowej Soli), firma zajmowała się także montażem pojazdów mercedesa (m.in. tej firmy omnibus kursował po Zielonej Górze co było przedwojennym zalążkiem komunikacji miejskiej). W jej asortymencie znalazły się także wagony z silnikami elektrycznymi produkowane na potrzeby linii tramwajowych oraz kleinbahnów.


Spalinowa lokomotywa produkcji Zastalu typu Ls 150 oznaczana na PKP jako SM 03 stoi jako pomnik w parku koło dworca PKP


W okresie II wojny światowej przedsiębiorstwo produkowało na potrzeby militarne m.in. elementy do pociągów pancernych.

Po 1945 roku zakład został przejęty przez polską administrację. Powołano w tym miejscu przedsiębiorstwo pn. Zaodrzańskie Zakłady Przemysłu Metalowego Zastal, które funkcjonowało jako przedsiębiorstwo państwowe. Przedsiębiorstwo produkowało w zasadzie te same wyroby, jak przed wojną, dodano jednak nowy asortyment - lokomotywy spalinowe małej mocy, które znalazły zastosowanie zarówno w sieci PKP jak i w przemyśle. Wśród maszyn produkowanych w Zastalu wymienić należy lokomotywę Ls 150 oznaczaną na PKP jako SM 03, której zdjęcie znajduje się powyżej. Szczegółowe dane techniczne znajdują się tutaj. Od 1968 roku Zastal rozpoczął produkcję zmodyfikowanej wersji Ls 150 oznaczanej jako Ls180 lub 409Da oznaczane na PKP jako SM 04. Maszyny te miały silnik Henschela i posiadały większą moc od swojej starszej koleżanki. Szczegółowe informacje na temat lokomotywy kliknij tutaj. Ostatnią produkowaną w Zastalu lokomotywą, która znalazła zastosowanie tylko w przemyśle była lokomotywa oznaczona symbolem 410D. Wśród wagonów towarowych, których odbiorcami byli nie tylko krajowi przewoźnicy wymienić należy typy 2225 oraz 438V.


Logo producenta na jednej z lokomotyw


Lokomotywa SM 04 na terenie zakładu Bitumex w Jędrzychowicach koło Zgorzelca


Pod koniec lat 80 tych doszło do zmian gospodarczych skutkujących spadkiem liczby zamówień na wagony oraz lokomotywy. Zakład zaczął się restrukturyzować. Od 1992 roku funkcjonuje jako spółka akcyjna będąca holdingiem, w której skład wchodzą 4 spółki. Przedsiębiorstwo nadal zajmuje się remontami wagonów. Oprócz tego prowadzi produkcję oraz wynajem konstrukcji stalowych oraz zajmuje się usługami transportowymi.