Uwaga!
Trwa aktualizacja i konserwacja serwisu

Stacja Zielona Góra

Stacja Zielona Góra - informacje ogólne

Stacja Zielona Góra jest położona w północno - wschodniej części miasta, w miejscu gdzie spotykają się dwie linie kolejowe - nr 273 relacji Wrocław Główny - Szczecin Główny oraz nr 370 relacji Zielona Góra - Żary. Położenie obiektów stacyjnych względem kilometrażów linii wygląda następująco:

- linia nr 273 - km początku - 153,084, km osi - 153,858, km końca - 155,405;
- linia nr 370 - km początku - 0,120, km osi - 0,000, km końca - 1,538.

Stacja ma charakter węzła kolejowego. W jej skład oprócz budynku dworca, magazynu towarowego wchodzą dwie nastawnie, lokomotywownia, wieża wodna oraz sieć torów.


Pokaż Lokalizacja stacji w Zielonej Górze na większej mapie
Lokalizacja stacji w Zielonej Górze


Położenie peronów stacyjnych

Stacja jest wyposażona w 4 perony. Dwa z nich istniejące przed wojną - 1 i 2 są połączone przejściem podziemnym. W związku z uzyskaniem przez Zieloną Górę statusu miasta wojewódzkiego i zwiększającą się liczbą ludności zaistniała konieczność rozbudowy stacji kolejowej, której ranga zaczęła rosnąć. Stary budynek dworca został rozebrany(nastąpiło to prawdopodobnie na początku lat 70 tych XX wieku), do stacji dobudowano także dwa nowe perony 3 i 4 położone w nieco większej odległości od stacji. Prawdopodobnie wtedy doszło do likwidacji krzyżowania się torów z ul. Sulechowską poprzez oddanie do użytku wiaduktu nad torami. Wiadukt ten pełni rolę przejścia nad torami, które umożliwia dostanie się na peron 4 (jest on obecnie nieużywany). Tym samym stacja jest wyposażona zarówno w przejście pod torami jak i przejście nad torami.

Nr peronuKm od doDługość mNr toru
1153,778 - 154,0783004
2153,818 - 154,2103921
2153,818 - 154,2103922
3153,523 - 153,7332104
4153,396 - 153,5661703


Połączenia kolejowe z i do Zielonej Góry

Zielona Góra jako miasto liczące sobie około 140 tysięcy mieszkańców jest istotnym punktem transportowym w zakresie ruchu kolejowego. Z miasta kursują pociągi pasażerskie odprawiane przez 3 spółki przewozowe - PKP InterCity, Koleje Dolnośląskie oraz Przewozy Regionalne. PKP InterCity w rozkładzie jazdy 2010/2011 odprawia następujące pociągi:
- TLK z Zielonej Góry do Przemyśla i z powrotem (dawny Ślązak);
- 2 pociągi TLK z Zielonej Góry do Gdyni i z powrotem (1 jeździł kiedyś pod nazwą Bachus);
- 2 pociągi TLK z Zielonej Góry do Warszawy Wschodniej i z powrotem (jeden to dawny Zielonogórzanin, kursujący obecnie w soboty, niedziele i dni świąteczne));
- sezonowy pociąg TLK ze Świnoujścia do Bielska - Białej i z powrotem.
W rozkładzie jazdy 2014/15 zaszły zmiany w zakresie poc. TLK, obecnie mamy:
- 2 TLK kursujące do Warszawy Wschodniej (Podlasiak, Zielonogórzanin);
- 1 poc. EIC Lech do Warszawy Wschodniej;
- TLK Bachus do Gdyni Głównej;
- TLK Sztygar do Lublina.

Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie obsługują szereg połączeń o bardziej lokalnym charakterze pozwalające dotrzeć m.in. do Czerwieńska, Sulechowa, Głogowa, Nowej Soli. Są jednak także pociągi o dłuższych relacjach np. pociągi do Jeleniej Góry obsługiwane za pomocą szt, pociągi do Szczecina, Wrocławia, Poznania. Oprócz pociągów kursujących w trasach krajowych z miasta odjeżdża także pociągi międzynarodowe w relacji Zielona Góra - Frankfurt nad Odrą i z powrotem. W rozkładzie jazdy 2010/2011 wprowadzono także jedno połączenie w taryfie Interregio - pociąg o nazwie Ślązak kursuje z Zielonej Góry do Krakowa Głównego i z powortem. Niestety po jednorocznym okresie kursowania pociągu Interregio został on zlikwidowany.

Jeżeli chodzi o ruch towarowy to stacja jest punktem czasowego postoju przelotowych pociągów towarowych kursujących z większym nasileniem w godzinach nocnych i późnym popołudniem (kiedy zmniejsza się liczba odprawianych pociągów osobowych). Wśród przejeżdżających składów sporo jest pociągów należących do prywatnych przewoźników. Oprócz pociągów przelotowych do miasta docierają także pociągi zdawczo - odbiorcze, które rozładowuje się w okolicy magazynu towarowego. Pociągi te w zasadzie kursują w dni robocze ze stacji w Czerwieńsku.

Na rok 2015 jest planowana modernizacja peronów stacyjnych, ma się także pojawić nowy peron 1a. Szczegóły dotyczące planów modernizacji można znaleźć tutaj.